قصران گروپ | مرجع تخصصی مهاجرت و اخذ اقامت

ویزای تحصیلی مجارستان

مجارستان یکی از کشورهای عضو شینگن می باشد و داشتن ویزای مجارستان می توانید در مدت اعتبار ویزای خود به سایر کشورهای عضو شینگن نیز سفر کنید؛ از طرفی به دلیل اینکه فرآیند اخذ ویزای تحصیلی مجارستان برای دانشجویان ایرانی به مراتب راحت تر از سایر کشورها می‌باشد، این کشور به یکی از مقاصد نسبتا پرطرفدار برای مهاجرت تبدیل شده است.
مجارستان کشوری زیبا واقع در مرکز اروپاست. بوداپست، پایتخت این کشور، به دلیل عبور رودخانه دانوب از مرکز آن، لقب مروارید دانوب را ازآن خود کرده است.

درمورد ویزای تحصیلی مجارستان چه می دانید؟

ویزای تحصیلی مجارستان به دلیل اعتبار بالای مدرک دانشگاه ها و مدارس این کشور که همانند سایر کشورهای عضو شینگن از پیمان و معاهده بولونیا پیروی می کنند، تبدیل به یکی از محبوب ترین ویزاها در جهان شده است.

از جمله مزایای دیگر اخذ ویزای تحصیلی مجارستان می توان به وجود امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز اشاره کرد.

همچنین ضمن توجه به این موضوع که زبان رسمی این کشور مجارستانی است اما این امکان برای دانش آموزان و دانشجویان بین المللی فراهم است که با زبان انگلیسی در این کشور ادامه تحصیل دهند.

ویزای تحصیلی مجارستان

انواع ویزای تحصیلی مجارستان

نوع ویزای دریافتی شما باتوجه به دوره‌ای که قصد شرکت در آن را دارید و مقطع تحصیلی شما متفاوت خواهد بود، موارد زیر برخی از انواع اصلی ویزای تحصیلی مجارستان هستند:

ویزای دانش آموزی مجارستان

این نوع ویزا مختص دانش آموزانی است که قصد تحصیل در مقاطع پیش دبستانی تا دبیرستان را در این کشور دارند، موضوعی که لازم است به آن توجه داشته باشید این است که علیرغم مناسب تر بودن هزینه تحصیل در مدارس دولتی نسبت به مدارس بین المللی، آموزش به زبان مجارستانی برای دانش آموزان بین المللی سخت خواهد بود.

همچنین دانش آموزان خارجی زیر سن قانونی که مشغول به تحصیل در مدارس مجارستان هستند باید حتما قیم داشته باشند یا در مدارس شبانه روزی درس بخوانند.

ویزای دانشجویی مجارستان

ویزایی که دانشجویان برای تحصیل در کشور مجارستان ملزم به اخذ آن می باشند، باتوجه به بسیاری از عوامل ، شرایط و قوانین متفاوتی را شامل می شوند که به شرح زیر خواهند بود:

ویزای تحصیلی کوتاه مدت مجارستان

این ویزا مختص کسانی است که به قصد شرکت در دوره های آموزشی کوتاه مدت می خواهند به کشور مجارستان بیایند، مدت اعتبار این ویزا ۹۰ روزه است.

ویزای تحصیلی بلند مدت مجارستان

این نوع ویزا برای متقاضیانی صادر می شود که قصد تحصیل در دانشگاه های این کشور را داشته باشند و مدت اعتبار آن بسته به رشته، مقطع و دانشگاه مد نظر آن ها متفاوت خواهد بود:

تحصیل در مقطع کارشناسی

دانشجویانی که سنشان بین ۱۸ الی ۲۶ سال می باشد، امکان ارسال درخواست برای این نوع ویزا را خواهند داشت. مدت زمان تحصیل کارشناسی در مجارستان به صورت ۱ سال برای پیش از لیسانس و ۳ سال لیسانس می باشد.

پر متقاضی ترین رشته ها برای اخذ ویزای کارشناسی در مجارستان فیزیوتراپی، رادیولوژی، مدیریت و مهندسی کامپیوتر می باشند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

برای درخواست ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، محدودیت سنی مشخصی وجود ندارد ولی بهتر است که سن شما بین ۲۲ تا ۳۰ سال باشد، هرچند که امکان ارسال درخواست تا ۳۶ سالگی نیز وجود دارد ولی افزایش سن متقاضی موجب کاهش شانس اخذ پذیرش خواهد شد.

از مهمترین مزایای تحصیل در این مقطع در مجارستان می توان به هزینه های مناسب تحصیل و زندگی، عدم نیاز به ارائه مدرک زبان و عضو شینگن بودن این کشور اشاره کرد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور ۲ سال به طول می انجامد.

تحصیل در مقطع دکتری

ارسال درخواست ویزای تحصیلی در مقطع دکتری شامل هیچگونه محدودیت سنی نمی شود ولی باتوجه به کم بودن موقعیت های دکتری در دانشگاه های مجارستان، شانس کمتری برای پذیرفته شدن درخواستتان خواهید داشت.

همچنین لازم است بدانید که طول دوره دکتری در مجارستان ۴ ساله می باشد.

تحصیل در رشته پزشکی

برای اینکه در رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی در مجارستان تحصیل کنید کافیست مدرک دیپلم خود را ارائه کرده و زیر ۳۰ سال داشته باشید، تحصیل در این رشته ها به طور متوسط ۵ الی ۶ سال زمان می برد و از دو راه مستقیم و غیر مستقیم می توانید اقدام نمایید:

برای اقدام به اخذ پذیرش در رشته های پزشکی به طور مستقیم باید در آزمون های ورودی دانشگاه های مجارستان نمره قابل قبولی کسب کنید. در صورتی که موفق به ارائه مدرک زبان خود یا شرکت در آزمون های ورودی نشوید، لازم است قبل از ورود به دانشگاه به مدت دو ترم در کالج های مجارستان تحصیل کنید، پس در این شرایط باید پس از اخذ پذیرش از کالج های مجارستان، از روش غیر مستقیم برای دریافت ویزای تحصیلی خود در این رشته ها اقدام کنید.

ویزای تحصیلی مجارستان

شرایط اخذ ویزای تحصیلی مجارستان

اخذ ویزای تحصیلی مجارستان نیاز به طی کردن فرآیند پیچیده‌ای ندارد ولی به طور کلی باید از شرایط و نکات زیر مطلع باشید و حتی الامکان آن ها را رعایت نمایید:

  • مدت زمان کمی از اخذ آخرین مدرک تحصیلی شما گذشته باشد.
  • ارائه مدارک مربوط به داشتن پشتوانه مالی
  • در صورت نداشتن مدرک زبان معتبر، می توانید اقدام به اخذ ویزای تحصیلی به منظور شرکت در دوره های زبان در این کشور نمایید.
  • اگر قصد ارائه مدرک زبان را دارید، باید توجه داشته باشید که حداقل نمره آیلتس مورد تایید ۵ بوده و این نمره برای آزمون تافل معادل ۶۰ می باشد.
  • اگر رزومه قوی داشته باشید، امکان بورسیه شدن توسط دانشگاه های مجارستان نیز وجود دارد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی مجارستان

برای ارسال درخواست جهت دریافت ویزای تحصیلی مجارستان، باید مدارک زیر را تهیه کرده و تحویل سفارت مجارستان دهید:

  • تکمیل فرم پذیرش ویزای تحصیلی مجارستان
  • نامه پذیرش از طرف دانشگاه یا کالج مد نظرتان
  • ارائه گذرنامه با اعتبار حداقل یک سال و نیم
  • اصل و ترجمه رزومه شامل سوابق و مدارک تحصیلی، شغلی و دوره های آموزشی که گذرانده‌اید.
  • انگیزه نامه (SOP)
  • ۲ قطعه عکس پرسنلی جدید
  • مدرک زبان با نمره قابل قبول (یا درخواست شرکت در دوره های زبان در دانشگاه های مجارستان)
  • تمکن مالی یا ارائه تعهد از طرف سرپرست برای حمایت مالی در طول دوران تحصیل
  • بیمه مسافرتی
  • مدارک مربوط به محل اقامت در طول دوره تحصیل
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • رضایت نامه از سوی والدین یا قیم قانونی (در صورتیکه متقاضی زیر سن قانونی باشد.)

مراحل دریافت ویزای تحصیلی مجارستان

متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی مجارستان باید پس از بازدید از سایت دانشگاه یا مدرسه مورد نظر خود و مطالعه کامل شرایط تحصیل در آنجا روند زیر را برای ثبت درخواست خود جهت دریافت ویزای تحصیلی مجارستان ثبت نمایند:

  • تکمیل فرم آنلاین درخواست ویزای تحصیلی
  • آپلود فایل مدارک در سایت یا تحویل آن ها به سفارت به صورت حضوری
  • اخذ دعوت نامه از سوی دانشگاه
  • پرداخت شهریه سال اول دانشگاه مربوطه
  • رزرو وقت برای مصاحبه حضوری و مراجعه به سفارت در تاریخ مقرر
  • انتظار برای تعیین وضعیت درخواست شما

زمان صدور ویزای تحصیلی مجارستان

به طور متوسط ۳ هفته الی ۱ ماه پردازش پرونده و درخواست شما توسط سفارت مجارستان زمان خواهد برد و پس از این زمان مطلع خواهید شد که آیا واجد شرایط دریافت ویزا بوده‌اید یا خیر.

پس بهتر است برای جلوگیری از ایجاد استرس های ناشی از طولانی تر شدن احتمالی این روند، ۲ ماه قبل از زمانی که تمایل به آغاز تحصیل خود در مجارستان را دارید برای اخذ ویزایتان اقدام نمایید.

مدت زمان اعتبار، اقامت و تمدید ویزای تحصیلی مجارستان

همان طور که پیشتر اشاره کردیم مدت زمان اعتبار ویزای تحصیلی شما وابسته به عوامل مختلفی از جمله رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاه شما می باشد ولی به طور کلی پس از اتمام تحصیل خود، ۹۰ روز نیز فرصت اقامت در این کشور را خواهید داشت و در صورت تمایل قادر به تبدیل ویزای تحصیلی خود به ویزای کاری می باشید؛ پس از اینکه موفق به اخذ ویزای کاری شدید نیز ۹ ماه فرصت خواهید داشت که مشغول به کار در حرفه خود شوید.

البته لازم به ذکر است که میزان تمدید اقامت با ویزای تحصیلی، به مقداری خواهد بود که پاسپورت شما تا ۳ ماه پس از زمان اقامتتان اعتبار داشته باشد.

هزینه اخذ ویزای تحصیلی مجارستان

هزینه‌ای که برای پردازش درخواست ویزا ملزم به پرداخت آن می باشید معادل ۶۰ دلار می باشد و در صورتی که با درخواست شما موافقت شود متقاضیان ۶ الی ۱۲ ساله، ۴۰ یورو و اشخاص بالای ۱۲ سال باید ۸۰ یورو نیز برای اخذ ویزایشان بپردازند.

ویزای تحصیلی مجارستان

هزینه زندگی در مجارستان

هزینه های دانشگاه با توجه به رشته و دانشگاه شما متغیر خواهد بود ولی به طور متوسط سالانه معادل ۵۵۰۰ تا ۷۵۰۰ یورو می باشد و اگرچه هزینه های زندگی نیز نسبت به سبک زندگی شما متفاوت می باشند ولی معمولا در نظر گرفتن هزینه ها به شرح زیر می تواند دیدگاه مناسبی از زندگی در مجارستان به شما بدهد:

خوابگاه: ۱۰۰ یورو در ماه

حمل و نقل: ۵۰ یورو در ماه

قبوض: ۱۵۰ یورو در ماه

غذا و خورد و خوراک: ۱۳۰ یورو در ماه

ریجکت شدن ویزای تحصیلی مجارستان

مهمترین دلایلی که می توانند منجر به ریجکت شدن درخواست شما شوند، ارائه مدارک ناقص یا جعلی و عدم ارائه دعوت نامه از سوی دانشگاه می باشند و در صورت رعایت کلیه شرایط گفته شده و تحویل مدارک کامل شانس ریجکت شدن درخواست شما به حداقل خواهد رسید.

مزایای ویزای تحصیلی مجارستان

دلایل متعددی برای محبوبیت این کشور جهت مهاجرت تحصیلی علی الخصوص در میان ایرانیان وجود دارد، در اینجا به بررسی برخی از اصلی ترین مزایای داشتن این ویزا پرداخته‌ایم:

  • امکان سفر به سایر کشورهای حوزه شینگن
  • پایین تر بودن هزینه تحصیل و زندگی در مجارستان، نسبت به دیگر کشورهای عضو شینگن
  • اخذ پذیرش تحصیلی راحت تر در مقایسه با بقیه کشورهای عضو شینگن
  • نیاز به ارائه شرایط و مدارک راحت تر به نسبت دیگر کشورهای حوزه شینگن
  • وجود برنامه های بورسیه متعدد برای اعطای کمک هزینه به دانشجویان بین المللی
  • ارائه خدمات آموزشی به زبان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی به دانشجویان بین المللی
  • امکان کار نیمه وقت در حین تحصیل، تا سقف ۲۴ ساعت در هفته
  • وجود امکان ارسال دعوت نامه برای همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال شخص محصل
  • امکان اخذ اقامت دائم پس از اتمام زمان تحصیل

در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی دارید علاوه بر مجارستان و کشورهای شینگن می‌توانید برای ویزای تحصیلی کانادا و … نیز اقدام نمایید، برای این کار می توانید با مشاوران ما در قصران گروپ در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول

  • آیا با داشتن ویزای تحصیلی مجارستان، امکان کار در این کشور نیز برای متقاضیان فراهم خواهد بود؟

بله؛ با داشتن ویزای تحصیلی مجارستان مجوز ۲۰ ساعت کار در هفته برای دانشجویان صادر خواهد شد.

  • اعتبار ویزای تحصیلی مجارستان چقدر است؟

این ویزا تا پایان مدت زمان تحصیل شما معتبر خواهد بود.

  • با داشتن ویزای تحصیلی مجارستان، اخذ اقامت دائم این کشور نیز ممکن خواهد بود؟

پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه های این کشور شما قادر به تغییر ویزا تحصیلی خود به ویزای کاری خواهید بود و پس از مدتی امکان اقامت دائم در این کشور نیز برای شما فراهم خواهد شد.

  • برای تحصیل در کالج های زبان مجارستان نیز باید اقدام به اخذ ویزای تحصیلی کرد؟

بله؛ در صورتیکه تمایل به شرکت در دوره های زبان کالج های مجارستان دارید، باید ویزای تحصیلی ۱ ساله مجارستان را دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره رایگان مهاجرتی، اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید تا همکاران ما در سریعترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.

درخواست مشاوره رایگان مهاجرتی قصران گروپ

نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید:
با عرض تاسف، در حال حاضر امکان ارائه خدمات به اتباع خارجی (بدون پاسپورت ایرانی) وجود ندارد.

تماس با قصران گروپ