قصران گروپ | مرجع تخصصی مهاجرت و اخذ اقامت

تفاوت کالج و دانشگاه چیست؟

شاید شما هم هنوز ندانید تفاوت کالج و دانشگاه چیست؟ با مطالعه این مقاله در اینباره بیشتر بدانید. اگر قصد دریافت ویزای تحصیلی و یا مهاجرت تحصیلی به کشور دیگری را داشته باشید باید مطلع باشید که مایل به تحصیل در کالج هستید و یا دانشگاه. در واقع دانستن تفاوت کالج و دانشگاه چیست؟ نکته ی مهمی است که اطلاع از آن می تواند بر روی بسیاری از مسائل که مهمترین آن هزینه تحصیل است تاثیرگذار باشد.

در این نوشته به تعریف، مقایسه و تفاوت کالج و دانشگاه چیست؟ می پردازیم. اگر کسب اطلاع درباره این موضوع برای شما هم مهم است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

تفاوت کالج و دانشگاه چیست؟

تفاوت کالج و دانشگاه چیست؟

فرقی نمی کند قصد تحصیل در کدام کشور را داشته  باشید. پیش از هر اقدامی باید بدانید تفاوت کالج و دانشگاه چیست؟ ندانستن این موضوع می تواند باعث بروز مشکلاتی برای تحصیل شود، چرا که تحصیل در برخی رشته ها نیازمند ورود به کالج است!

کالج چیست؟

اولین نکته ای که در تفاوت کالج و دانشگاه مشهود است این است که کالج ها از دانشگاه ها کوچکتر هستند! رشته های تحصیلی کمتر و محدودتری در کالج ها تدریس می شود.

مدرکی که کالج ها ارائه می دهند معادل کاردانی – associate degree است و اعطای مدرک کارشناسی به ندرت دیده می شود.

کالج ها در مقایسه با دانشگا ها از وسعت کوچکتری برخوردار هستند و تعداد دانشجویان کمتر است. به دلیل همین وسعت کم میزان صمیمیت میان اعضا بیشتر است.

در مبحث تفاوت کالج و دانشگاه باید به این نکته اشاره کرد که ، عموما کالج ها به صورت خصوصی اداره می شوند و و از دولت بودجه ای دریافت نمی کنندو  یا بودجه ی دریافتی به صورت خیلی جزئی  است. کالج ها در انواع مختلفی مانند کامیونیتی کالج، تکنیکال و یا فنی حرفه ای وجود دارند.

در مطلب تحصیل در کالج های کانادا درباره کالج های تکنیکال و vocational مفصلا توضیح دادیم. دراین کالج ها رشته های فنی و حرفه ای و متمرکز برای تحصیل ارائه می شوند.

در مواقعی کالج ها ارائه دهنده ی دوره کارشناسی نیز هستند و زیر مجموعه یک موسسه آموزشی بزرگتر و یا دانشگاه می باشند، مانند کالج هاروارد. به این نوع از کالج ها کالج دانشگاهی می گویند!

تفاوت کالج و دانشگاه چیست؟

کالج دانشگاهی چیست؟

برخی از دانشگاه های بزرگ به دلیل تعدد رشته، تدریس برخی رشته ها را به زیرمجموعه هایی اعم از پردیس یا کالج می سپرند. به عنوان مثال دانشگاه میشیگان در آمریکا دارای ۲۰ کالج است. این نوع از کالج ها که وابسته به دانشگاهی هستند را کالج دانشگاهی می گویند. این نوع از کالج ها نه وسعت دانشگاه را دارند و نه محدودیت های کالج را، اما از لحاظ برخی خصوصیات به دانشگاه ها متمایل ترند.

کامیونیتی کالج چیست؟

کالج های کامیونیتی اغلب ارائه دهنده کورس های دو ساله معادل همان مدرک کاردانی هستند. این نوع از کالج ها شهریه های معقول تری نسبت به سایر دارند. پس از سپری کردن دوره های دوساله در کامیونیتی کالج دانشجو فرصت ورود به دانشگاه و طی کردن دوره کارشناسی را خواهد داشت. کشورهایی مانند آمریکا و کانادا این فرصت را در اختیار دانشجویان قرار می دهند تا پیش نیازهای دوره کارشناسی را در یک کامیونتتی کالج سپری کرده و سپس وارد دوره کارشناسی شوند.

کالج های تکنیکال و وکیشنال چیست؟

در این نوع از کالج ها اغلب رشته های فنی و حرفه ای به دانشجویان آموزش داده می شود. این نوع از کالج ها نرخ شهریه پایین تری را نسبت به سایر کالج ها تقاضا می کنند و دارای پردیس های کوچکتری هستند.

تمرکز در کالج های تکنیکال بر روی مهارت های فنی دانشجو است و او را برای ورود به بازار کار آماده می کند. در بیشتر موارد کالج های تکنیکال و وکیشنال خصوصی هستند و بودجه ای از دولت دریافت نمی کنند. افرادی که در رشته های فنی تحصیل می کنند و قصد دارند پس از پایان تحصیل سریعا جذب بازار کار شوند تحصیل در این کالج ها را ترجیح می دهند.

مزایا و معایب کالج ها در چیست؟

تحصیل در کالج به طور قطع دارای مزایا و معایبی است که بهتر است قبل از اقدام برای اخذ پذیرش در آنها از این موارد مطلع شوید.

مزایای تحصیل در کالج

  • وسعت کم کالج ها و کلاس ها و تعداد کم دانشجویان کیفیت آموزش را تا حد بسیاری بالا می برد.
  • مدت دوره کالج کوتاه است و پس از گذراندن این دوره دانشجو می تواند وارد بازار کار شده و یا برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی درخواست دهد.
  • هزینه تحصیل در کالج ها بسیار کمتر از دانشگاه است.
  • تمرکز و فعالیت کالج ها کمتر بر پژوهش و تحقیق است و بیشتر بر جنبه عملی و تقویت آن تاکید دارند.

معایب تحصیل در کالج

  • از آنجایی که دوره تحصیل در کالج ها دو ساله است برنامه درسی محدودتری ارائه می شود.
  • تنوع کم رشته های تحصیلی در کالج ها از معایب اصلی آن است.
  • به دلیل اینکه کالج ها عموما به صورت خصوصی ارائه می شوند ممکن است با کمبود بودجه و امکانات رو به رو شوند.
  • در برخی موارد امکان دسترسی به دوره های پیشرفته آموزشی در کالج وجود ندارد.

دانشگاه چیست؟

به طور کلی در موضوع تفاوت کالج و دانشگاه باید اشاره کنیم که دانشگاه ها از کالج ها بزرگتر و جامع تر هستند. دانشگاه ها به دو صورت عمومی و خصوصی اداره می شوند و در سطوح کارشناسی، ارشد و دکتری دوره ارائه می دهند.

دانشگاه های دولتی میزان پذیرش بیشتری دارند و این در حالی است که دانشگاه های خصوصی برای پذیرش دانشجو عموما محدودیت دارند.

دانشگاه ها نسبت به کالج ها دارای تنوع بیشتری در ارائه رشته های تحصیلی هستند و به دلیل تعداد زیاد دانشجویان دانشگاه ها محیط سرزنده تری دارد.

تحقیقات و کارهای ریسرچ در دانشگاه ها به خصوص در مقطع دکتری بیشتر از کالج ها انجام می‌شود. تجهیزات آزمایشگاهی و تحقیقاتی در دانشگاه ها معمولا تکمیل تر هستند.

در برخی رشته ها و مقاطع مانند مقطع دکتری دانشجویان می توانند در کنار تحصیل به کار نیز بپردازند که اغب به صورت استادیاری و یا انجام فعالیت های پژوهشی است و در مقابل مبلغی را دریافت کرده یا از میزان شهریه آنها کسر می شود.

از دیگر تفاوت کالج و دانشگاه ،طول مدت تحصیل است که این مدت در دانشگاه بیشتر از کالج است و مزیت تحصیل در دانشگاه این است که دانشجو می تواند در مقاطع بالاتر نیز در همان دانشگاه تحصیل کند.

تفاوت کالج و دانشگاه چیست؟

مزایا و معایب تحصیل در دانشگاه

تحصیل در دانشگاه نیز مانند تحصیل در کالج دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

مزایای تحصیل در دانشگاه

  • تنوع بالای رشته های تحصیلی در دانشگاه امکان انتخاب را برای دانشجو به خوبی فراهم می کند و این خود یکی از تفاوت کالج و دانشگاه است.
  • تعامل و برقراری ارتباط در دانشگاه بسیار بیشتر از کالج است و دلیل آن طول تحصیل، وسعت آن و تنوع رشته در دانشگاه است.
  • تحصیل در دانشگاه می تواند فرصت مناسبی برای تقویت جنبه علمی و ورود به بازار و فعالیت های علمی باشد.

معایب تحصیل در دانشگاه

  • هزینه تحصیل در دانشگاه نسبت به کالج بیشتر است. علاوه بر هزینه تحصیل مخارج خوابگاه، رفت و آمد، تهیه کتب درسی و … می تواند بر هزینه های تحصیل در دانشگاه اضافه کند. برای تعدیل کردن هزینه های تحصیل دانشجو می تواند از بورسیه تحصیلی استفاده کند.
  • به دلیل تعداد بالای پذیرش دانشجو در دانشگاه ممکن است حضور در کلاس های پرتعداد برای برخی از افراد خوشایند نباشد و یا منجر به پایین آمدن کیفیت آموزش شود.
  • برخی از دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو شرایط سختی را در نظر می گیرند، مانند دارا بودن نمره آیلتس مورد نظر دانشگاه.

فرم مشاوره رایگان قصران گروپ

نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید:
با عرض تاسف، در حال حاضر امکان ارائه خدمات به اتباع خارجی (بدون پاسپورت ایرانی) وجود ندارد.

از آنجایی که ممکن است برخی از دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کشور دیگری را دارند با این سوال که تفاوت کالج و دانشگاه چیست؟ مواجه باشند در این نوشته درباره این موضوع صحبت کردیم. چنانچه قصد اخذ ویزای تحصیلی و یا اپلای در دانشگاه های کانادا و یا اخذ ویزای کانادا را دارید می توانید با کارشناسان ما در قصران گروپ در تماس باشید.

تماس با قصران گروپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *